news

Cpanel چیست؟

سی پنل چیست و چرا برای کسب و کار خود به آن نیاز دارید؟

 کنترل پنل سی پنل

اگر حضورآنلاین دارید یا در حال تلاش برای ساختن آن هستید، احتمالاً نام سی پنل را شنیده اید. بسیاری از شرکت های میزبانی وب آن را با بسته های هاست خود به صورت رایگان ارائه می دهند. مشکل این است که بسیاری از مردم نمی دانند سی پنل چیست و چه کاری می تواند انجام دهد. این را تصور کنید، شما یک صاحب کسب و کار کوچک جدید هستید که سعی می کنید برای خود نامی دست و پا کنید. شما می دانید که بهترین راه برای ایجاد یک حضور، راه اندازی کسب و کارتان به صورت آنلاین است، اما نمی دانید از کجا شروع کنید.اینجاست که سی پنل وارد می شود.طبق تعریف، سی پنل یک کنترل پنل مبتنی بر مرورگر است که صاحبان وب سایت برای مدیریت سایت های خود از آن استفاده می کنند. حالا دقیقا به چه معناست؟

cpanel

سی پنل اجرای یک وب سایت را برای هر کسی آسان می کند. نیازی به مدیران وب سایت یا تیم های فنی کامل نیست، زیرا تمام ابزارهای شما در کنترل پنل مرورگر شما موجود است. از داشبورد cPanel، می‌توانید به راحتی سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس را نصب کنید، پشتیبان‌گیری، پایگاه‌های داده، ایمیل، نام‌های دامنه و موارد دیگر را مدیریت کنید.

مقاله «کنترل پنل چیست؟معرفی بهترین کنترل پنل ها» کمک زیادی برای درک بهتر مفهوم cPanel به شما می‌کند.

cpanel

جای تعجب نیست که سی پنل امروزه به یکی از محبوب ترین ابزارهای وب سایت تبدیل شده است. طبق BuiltWith، سی پنل بیش از 1 میلیون کاربر دارد و بیش از 750000 وب سایت فعال از آن استفاده می کنند.                                                         

 

در اینجا 5 دلیل برای استفاده از سی پنل در وب سایتتان وجود دارد :

1.راحتی در استفاده

همانطور که در بالا گفته شد، سی پنل برای ساده کردن کار اجرای یک وب سایت ساخته شده است. در اینجا ما در مورد برخی از ابزارهای در اختیار سی پنل برای ایجاد این امکان صحبت خواهیم کرد. بیایید با یکی از مهمترین ابزارها، Softaculous App Installer شروع کنیم.

Softaculous App Installer به شما این امکان را می دهد که چندین برنامه را با کلیک یک دکمه به وب سایت خود اضافه کنید. این برنامه‌ها شامل مواردی مانند سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، سبد خرید، شبکه‌های اجتماعی، گالری تصاویر و غیره هستند.اگر چیزی در مورد ساخت یک وب سایت نمی دانید، داشتن یک CMS کاربر پسند بسیار مهم است، زیرا کل فرآیند را بسیار آسان تر می کند. بدون CMS شما باید بدانید که چگونه زبان های کامپیوتری مانند HTML را کدنویسی و درک کنید. با این حال، با یک CMS، مانند وردپرس یا جوملا، شما یک طراح آسان در مرورگر خود دارید که می تواند وب سایت شما را ایجاد، سازماندهی و ایمن کند.                                                          

اکنون، مهم است که وب سایت خود را راه اندازی کنید و آنطور که می خواهید طراحی کنید، انجام تعمیر و نگهداری منظم سایت تقریباً به همان اندازه مهم است. خوشبختانه، کاربران سی پنل از این مهم مراقبت خواهند کرد. سی پنل بسیاری از وظایف را به صورت خودکار انجام می دهد، مانند اسکن سرور و سایت شما برای یافتن هرگونه سرویس ناموفق. وقتی سی پنل چیزی را پیدا می کند که کار نمی کند، سیستم را راه اندازی مجدد می کند تا دوباره راه اندازی شود.برای خودکارسازی سایر وظایف، باید یک Cronjob به وب سایت خود اضافه کنید. Cronjob یک کار برنامه ریزی شده است که شما از طریق سی پنل برنامه ریزی کرده اید. با Cronjobs می‌توانید از cPanel به‌طور خودکار کارهایی مانند برنامه‌ریزی پشتیبان‌گیری، نصب به‌روزرسانی‌ها و موارد دیگر را انجام دهید.یکی دیگر از ویژگی های cPanel که باید برجسته شود، وب دیسک آن است. Web Disk سازماندهی، دانلود، آپلود، مدیریت و پیمایش همه فایل های وب را آسان می کند.

پس از فعال‌سازی، می‌توانید تمام فایل‌های وب خود را از سرور میزبان خود به‌گونه‌ای مشاهده کنید که گویی مستقیماً روی رایانه شما هستند. سپس شما به سادگی باید تصمیم بگیرید که چه وظیفه ای را می خواهید با فایل های خود انجام دهید.

2.فراوانی ابزار

سی پنل در کنار ویژگی های خود ابزارهای زیادی را به شما ارائه می دهد تا تجربه میزبانی وب خود را تا حد امکان بدون دردسر کنید.  تعدادی از بهترین ابزارها را در ذیل معرفی کرده ایم:

1. جادوگر پشتیبان گیری

ایجاد پشتیبان‌گیری منظم از وب‌سایت شما یک ضرورت است، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ داده‌ای را از دست نمی‌دهید. با پشتیبان گیری ویزارد cPanel، ایجاد یک نسخه پشتیبان را می توان با چند کلیک انجام داد.

جادوگر پشتیبان گیری به شما امکان می دهد بسته به اینکه کدام فایل را می خواهید ایمن کنید یک نسخه پشتیبان کامل یا نسخه پشتیبان تهیه کنید. مهم نیست که کدام را انتخاب می کنید، نسخه های پشتیبان به عنوان یک فایل فشرده ایجاد می شوند و در دستگاه محلی شما ذخیره می شوند. به این ترتیب شما کنترل کاملی بر روی تمام نسخه های پشتیبان خود خواهید داشت.

2. حساب های ایمیل

ابزارهای ایمیل زیادی در سی پنل موجود است، بنابراین انتخاب یکی از آنها سخت بود. از آنجایی که این مقدمه ای برای cPanel است، ما فکر کردیم که بهتر است با اصول اولیه شروع کنیم. شما می توانید بقیه مواردی که سی پنل ارائه می دهد را در اینجا بررسی کنید.

در سی پنل شما کنترل کاملی بر حساب های ایمیل شرکت خود دارید. می توانید تعدادی ایمیل که برای وب سایت خود نیاز دارید ایجاد کنید یا آنها را حذف کنید. به سادگی وارد داشبورد هاست خود شوید و روی سی پنل من کلیک کنید. از آنجا، به بخش ایمیل بروید و با چند کلیک سریع می‌توانید آنچه را که می‌خواهید انجام دهید، خواه تنظیم رمز عبور، کنترل هرزنامه، مدیریت فضای ذخیره‌سازی، راه‌اندازی پاسخ‌دهندگان خودکار، همه اینها با cPanel ساده شده است.برای یک کسب و کار، داشتن آدرس های ایمیل سفارشی که با نام کسب و کار شما مطابقت داشته باشد، به جای yourname@gmail.com معمولی، بسیار مهم است. داشتن یک ایمیل تجاری به شما اعتبار بیشتری می دهد و باعث می شود مشتریان تمایل بیشتری به اعتماد و همکاری با شما داشته باشند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از ایمیل خود داشته باشید، ممکن است بخواهید به یک راه حل حرفه ای ایمیل ارتقا دهید.

3. ناشر سایت

Site Publisher ابزاری است که با استفاده از آن می توانید یک وب سایت ساده را به صورت آنلاین و سریع قرار دهید. این وب سایت به عنوان یک مکان نگهدار عمل می کند، در حالی که شما وب سایت رویاهای خود را طراحی می کنید. بازدیدکنندگان می توانند اطلاعات تماس و سایر جزئیات مهم شما را تا زمانی که وب سایت واقعی شما آماده شود، دریافت کنند.

می توانید در چند مرحله سریع از Site Publisher استفاده کنید. ابتدا وارد cPanel خود شوید و به قسمت DOMAINS بروید و بر روی Site Publisher کلیک کنید. در صفحه بعد دامنه ای را انتخاب کنید که می خواهید یک صفحه وب سریع برای آن ایجاد کنید. سپس باید یک الگو را انتخاب کنید و برخی از اطلاعات اولیه را پر کنید، انتشار را فشار دهید و کار تمام است!

3.سازگاری

سی پنل نه تنها ابزارهای فراوانی دارد، بلکه می‌توانید آن را با تعداد زیادی از برنامه‌های شخص ثالث سفارشی کنید تا بیشتر از آن بهره ببرید. همچنین، سی پنل را می توان بر روی همه محبوب ترین مرورگرهای وب اجرا کرد، بنابراین لازم نیست نگران این باشید که از کجا به آن دسترسی دارید.در اینجا برخی از بهترین برنامه های شخص ثالث برای استفاده برای سی پنل آورده شده است.

1. Installatron

اگر میزبان وب شما نصب برنامه های کاربردی با یک کلیک را به شما پیشنهاد می کند، Installatron یک ابزار عالی برای شما است.

نصب با یک کلیک چیست؟ به همان اندازه که به نظر می رسد ساده است! نصب های 1 کلیکی به شما این امکان را می دهد که بسیاری از برنامه های مورد علاقه خود را با کلیک یک دکمه اضافه کنید. لازم نیست نگران سفارشی سازی یا مسیرهای فایل باشید. همه چیز برای شما مراقبت می شود و کار شما را کمی آسان تر می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی install کلیک کنید. با این اپلیکیشن می توانید به سرعت اپلیکیشن هایی مانند وردپرس، جوملا و غیره را نصب و مدیریت کنید. علاوه بر این، Installatron با ضمانت به‌روزرسانی سریع ارائه می‌شود، به این معنی که برنامه همه برنامه‌های نصب شده شما را به‌روز و ایمن نگه می‌دارد.

2. Cloudflare

Cloudflare یک برنامه امنیتی و عملکردی است که به شما کمک می کند تا وب سایتتان را ایمن نگه دارید و با عملکرد مطلوب اجرا کنید. هنگامی که برنامه آنها را نصب کردید، حفاظت DDoS Cloudflare و SSL رایگان را به دست می آورید و وب سایت خود را در برابر بسیاری از حملات آنلاین ایمن می کنید.

DDoS مخفف Distributed Denial of Service است و برای جلوگیری از در دسترس بودن یک سرویس آنلاین استفاده می شود. این کار با غلبه بر ترافیک هدف از منابع مختلف و در نتیجه از دست دادن شبکه انجام می شود. به بیان ساده، یک حمله DDoS ترافیک بیشتری را به سیستم شما ارسال می کند که بتواند آن را مدیریت کند، بنابراین خاموش می شود.گواهی‌های SSL با قفل سبز و https قبل از URL نشان داده می‌شوند. این نمادی است که اطمینان می دهد، یک وب سایت امن است و اتصال شما رمزگذاری شده است. این بدان معنی است که شما می توانید با خیال راحت با یک وب سایت بدون ترس از سرقت اطلاعات شما تبادل اطلاعات کنید. پس از نصب برنامه Cloudflare، به یک گواهی SSL برای وب سایت خود دسترسی خواهید داشت.

به علاوه، Cloudflare اهمیت عملکرد را می داند. Cloudflare بیان می کند که آنها می توانند زمان بارگذاری صفحه وب سایت شما را 2 برابر افزایش دهند و استفاده از پهنای باند شما را تا 60٪ کاهش دهند. این کار با مسیریابی ترافیک وب سایت از طریق شبکه جهانی آنها انجام می شود که بیش از 100 مرکز داده در سراسر جهان را در بر می گیرد. زمان بارگذاری برای حفظ علاقه بازدیدکنندگان مهم است. هر چه زمان بارگذاری وب سایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه بازدیدکننده وب سایت شما را ترک کند و دیگر برنگردد، بیشتر می شود. MachMetrics نشان داده است که 53 درصد از بازدیدکنندگان یک صفحه موبایل را ترک خواهند کرد، اگر بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد.سرور شما فقط منابع زیادی را در یک زمان برای توزیع دارد. اگر وب سایت شما از منابع زیادی استفاده می کند، سرعت آن کند می شود. این مشکل به خصوص اگر در یک محیط میزبانی اشتراکی قرار داشته باشیدتبدیل به یک مشکل می شود. شما نه تنها سرعت وب‌سایت خود را کاهش می‌دهید، بلکه سرعت سایر وبسایتهای روی سرور را نیز کاهش می‌دهید. Cloudflare به کاهش استفاده از پهنای باند شما کمک می کند، که وب سایت شما را بهینه می کند و زمان بارگذاری سریع را تضمین می کند.

3. Attracta

یکی از دلایل اصلی که می خواهید یک وب سایت بسازید این است که توسط مخاطبان آنلاین زیادی پیدا شوید. Attracta با بهبود سئوی خود و اطمینان از یافتن شما توسط بزرگترین موتورهای جستجو مانندگوگل، بینگ و یاهو به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید.

پس از نصب، Attracta در صفحات وب سایت شما می خزد و یک گزارش داشبورد SEO ایجاد می کند. از آنجا برنامه هر گونه خطای SEO را برطرف می کند و هر کاری که می تواند انجام می دهد تا صفحات شما را تا حد ممکن در موتورهای جستجو رتبه بندی کند.

4.قابلیت اطمینان و امنیت

یکی از کارهایی که سی پنل به بهترین نحو انجام می دهد این است که وب سایت شما را در حال اجرا نگه دارد. ما قبلاً برخی از ویژگی های قابلیت اطمینان را برجسته کرده ایم، جادوگر پشتیبان گیری و اسکن خودکار یک زوج هستند، اما اجازه دهید در مورد ویژگی های امنیتی در سی پنل بیشتر صحبت کنیم.هکرها وب سایت هایی را که می خواهند به آنها حمله کنند تشخیص نمی دهند، اغلب آنها ربات هایی دارند که این کار را برای آنها انجام می دهند. آنها به سادگی به دنبال هر آسیب پذیری در وب سایت های با هر اندازه ای می گردند و از آنها سوء استفاده می کنند. به همین دلیل مهم است که تا آنجا که می توانید از وب سایت خود محافظت کنید. سی پنل می تواند کارهای زیادی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما و بازدیدکنندگان انجام دهد.cpanelچندین احتیاط امنیتی ساده دارد که می توانید آنها را به حساب خود اضافه کنید، مانند رمزهای عبور. مانند تقریباً همه چیز در اینترنت، حساب cPanel شما با رمز عبور محافظت می شود، اما می توانید از هر یک از دایرکتوری هایی که در حساب خود ایجاد می کنید نیز با رمز عبور محافظت کنید. این تضمین می کند که بازدیدکنندگان ناخواسته نمی توانند آزادانه اطلاعات شما را نقض کنند.

 

همچنین می توانید احراز هویت دو مرحله ای را برای بهبود امنیت در وب سایت خود فعال کنید. این بدان معناست که کاربران هنگام تلاش برای ورود به سیستم یا دسترسی به دایرکتوری های محافظت شده باید دو نوع شناسایی ارائه دهند. این روش معمولاً به عنوان یک رمز عبور ظاهر می شود و پس از آن یک کد برای کاربر ایمیل می شود. اگر نگران افرادی هستید که سعی می کنند از آدرس های IP مشکوک وارد شوند، می توانید سیاست امنیتی را فعال کنید. آدرس های IP مشکوک می تواند طیف وسیعی از موارد مختلف باشد.به عنوان مثال اگر شما یک تجارت کانادایی هستید، ممکن است انتظار بازدیدکنندگان زیادی از هند یا ترکمنستان نداشته باشید.اگر هشداری دریافت کردید که شخصی از تلاش برای ورود به وب‌سایت شما مکرراً مسدود شده است، احتمالاً ایده خوبی است که به آدرس IP او نگاه کنید و آن را مسدود کنید. مراقب رفتاری باشید که برای وب سایت شما عادی نیست. در سی پنل، وقتی سیاست امنیتی را فعال می‌کنید، این سؤالات امنیتی را پیکربندی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کاربری که قصد ورود به سیستم را دارد شخصی است که شما مجاز کرده‌اید. اگر آدرس های IP همچنان برای شما و وب سایت شما مشکل ساز هستند، می توانید از IP Blocker استفاده کنید. این کار به شما امکان می دهد IP های خاصی را برای مسدود کردن از وب سایت خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید یک نام دامنه کامل را وارد کنید، و مسدودکننده سعی می‌کند آن را به یک آدرس IP حل کند.

اکنون، فرض کنید با مشکلی مواجه شده اید، هک شده اید، یا به طور تصادفی چیزی مهم برای وب سایت خود را حذف کرده اید. یک بار دیگر سی پنل شما را تحت پوشش قرار داده است. به سادگی به ابزار بازیابی فایل بروید و از فایل های پشتیبان تهیه شده برای بازگرداندن وب سایت خود به حالت قبلی استفاده کنید.

5.آمار

مهم است که اعداد مرتبط با وب سایت خود را کنترل کنید تا بفهمید محتوای خاصی چگونه است. ابزارهایی در سی پنل وجود دارد که می توانند در این فرآیند به شما کمک کنند.اساسی ترین ابزار برای این کار رابط بازدیدکنندگان است. این اطلاعات بر اساس 1000 بازدیدکننده اخیر وب سایت شما را نشان می دهد. شما می توانید با پایین رفتن به METRICS و کلیک بر روی Visitors در cpanelو سپس کلیک کردن بر روی ذره بین در کنار نام دامنه خود به این مورد دسترسی داشته باشید. سپس می‌توانید آدرس IP بازدیدکنندگان، آدرس اینترنتی آنها، زمان بازدید، مرورگری که استفاده کرده‌اندو موارد دیگر را ببینید.

 

این اطلاعات می تواند مفید باشد، زیرا می توانید ببینید مخاطبان شما چه کسانی هستند. می توانید محتوا و صفحات وب را بر اساس آنچه در این آمار می بینید پیکربندی کنید. نگاه کنید مردم از کجا بازدید می کنند، و ببینید چگونه می توانید محتوای خود را در آن تغییر دهید. بررسی کنید که افراد از چه مرورگرهایی استفاده می کنند تا ببینند آیا نیاز به تغییر طرح بندی صفحه خود دارید یا خیر. برای دیدن بهترین زمان برای ارسال محتوا، به زمانی که افراد بازدید می کنند نگاه کنید. تمام اطلاعاتی که مشاهده می کنید به تجربه کاربری در وب سایت شما مرتبط است.رابط Awstats احتمالاً مفیدترین ابزار برای اندازه گیری معیارها در سی پنل است. هنگامی که از این رابط استفاده می کنید، اطلاعاتی از Advanced Web Statistics در مورد دامنه خود مشاهده می کنید. به جای1000 بازدیدکننده قبلی، آمار کل ماه را می بینید.در یک سری از نمودارها، می‌توانید میانگین‌ها را برای دوره‌های زمانی خاص، پیوندهایی که بازدیدکنندگان برای دسترسی به وب‌سایت شما، اطلاعات مرورگر، سیستم‌های عامل، مناطق مبدا و موارد دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند، مشاهده و کلیک کنید. به سادگی Awstats را در سی پنل خود جستجو کنید و سپس روی مشاهده دامنه ای که می خواهید اطلاعات مربوط به آن را دریافت کنید کلیک کنید.

با استفاده از این معیارها، می توانید وضعیت وب سایت خود را از نظر بازدیدکنندگان ببینید. از آنجا می توانید تغییراتی در محتوا و استراتژی های بازاریابی خود ایجاد کنید.

نتیجه

اگر فکری برای شما وجود دارد که از این مقاله کنار بیایید، این است که سی پنل اجرای یک وب سایت را ساده می کند. این یک رابط بصری جذاب به شما می دهد که به خوبی سازماندهی شده است، بنابراین می توانید تمام ابزارهای مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید.سی پنل نه تنها ابزارهای فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه مراقبت های زیادی را برای شما انجام می دهد، بنابراین نیازی به یک تیم فناوری اطلاعات کامل برای کار روی آن ندارید. با سی پنل می توانید به راحتی یک وب سایت ایجاد کنید، آن را ایمن نگه دارید، آن را در حال اجرا نگه دارید و همه را با چند کلیک تغییر دهید.آیا شما یک کاربر سی پنل هستید یا فقط به دنبال شروع هستید؟ تجربه خود را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید، ما دوست داریم کمک کنیم!