news

کنترل پنل

کنترل پنل چیست ؟ معرفی بهترین کنترل پنل ها

 

کنترل پنل ها و هاستینگ

کنترل پنل هاستینگ

 

کنترل پنل های میزبانی وب

آنچه خواهید آموخت :

هنگامی که برای میزبانی وب ثبت نام می کنید حساب شما شامل دسترسی به کنترل پنل می شود.

در این مقاله، یاد می گیرید که  چه کنترل پنل هایی استفاده می شود، چه نوع گزینه هایی دارید و چگونه یکی را انتخاب کنید.

برای توسعه دهندگان، ما همچنین به مسائل پیشرفته ای مانند مدیریت چند سرور و خوشه بندی مقیاس پذیر می پردازیم.

پس شروع کنید تا بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید.

کنترل پنل چیست

کنترل پنل های میزبانی وب چیست؟

کنترل پنل چیست؟

کنترل پنل میزبانی وب یک رابط کاربری گرافیکی (یا در برخی موارد، یک رابط مبتنی بر وب) است که به صورت آنلاین قابل دسترسی است و ابزارهایی برای مدیریت یک وب سایت، حساب میزبانی وب و گاهی اوقات سرور فراهم می کند.در بیشتر موارد، از طریق یک مرورگر وب به کنترل پنل خود دسترسی خواهید داشت، اگرچه ممکن است در مواردی متفاوت باشد.تقریباً هر شرکت میزبانی دارای یک کنترل پنل است و برخی از آنها انتخابی از کنترل پنل ها را به شما پیشنهاد می کنند. این قابل مشاهده ترین بخش یک برنامه میزبانی وب است و ویژگی ها و عملکرد آن تا حد زیادی کیفیت تجربه شما را به عنوان مشتری میزبانی وب تعیین می کند.

چرا از رابط های گرافیکی کاربر برای کنترل پنل ها استفاده کنیم؟

به این فکر کنید که وقتی رایانه خود را روشن می کنید انتظار دارید چه چیزی را ببینید. آیا می خواهید دستورات طولانی را در صفحه پایانه سیاه با حروف تک رنگ تایپ کنید؟ یا ترجیح می دهید از ماوس خود برای حرکت در یک رابط گرافیکی، کلیک کردن بر روی نمادها و حرکت دادن پنجره ها به اطراف استفاده کنید؟ اکثر مردم حالت بصری را ترجیح می دهند. در مورد میزبانی وب و مدیریت سرور نیز همینطور است.

استفاده از میزبانی وب بدون کنترل پنل

در تئوری، می‌توانید بدون رابط اختصاصی به حساب میزبانی وب و سرور خود دسترسی داشته باشید و عمدتاً با ابزارهایی مانند SSH (پوسته امن - دسترسی مستقیم خط فرمان) یا FTP (پروتکل انتقال فایل) استفاده کنید. در واقع، داشتن یک (یا حتی هر دو) گزینه‌های موجود قطعاً چیز خوبی است، و ممکن است بخواهید نکات  این روش انجام کارها را بیاموزید.اما در بیشتر مواقع، اگر از کنترل پنل استفاده کنید، کار شما آسان تر شده و سریعتر انجام می شود.

وظایف کنترل پنل

وظایف کنترل پنل میزبانی وب

تعدادی از وظایف مدیریت وب و سرور وجود دارد که از رابط کنترل پنل انجام خواهید داد:

  • مدیریت حساب
  • مدیریت دامنه
  • نصب با یک کلیک
  •  مدیریت ایمیل
  •  FTP
  •  مدیریت پایگاه داده
  •  مدیریت فایل
  •  پشتیبان گیری
  •  حمایت کردن

برخی از این کارها ممکن است رویدادهای یکباره مانند راه اندازی وب سایت و انتقال همه فایل های محتوای شما باشد. برخی از موارد عادی مانند به روز رسانی فایل های موجود یا مشاهده تجزیه و تحلیل وب سایت شما هستند. دانستن اینکه برای چه کاری از کنترل پنل استفاده می کنید به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است. شما می توانید گزینه های خود را بر اساس ویژگی های موجود محدود کنید.

مدیریت حساب

وظایف معمول مدیریت حساب که در کنترل پنل شما انجام می شود شامل تغییر نمایه صورتحساب، تمدید طرح، به روز رسانی رمز عبور و موارد مشابه است. نرم افزاری که کنترل پنل را اجرا می کند، اطلاعات کارت اعتباری شما را مدیریت می کند. اگر آن نرم افزار امن و به روز نباشد، ممکن است مشکل ساز باشد. شما نمی خواهید درگیر چیزهایی باشید که خریداری نکرده اید!

مدیریت دامنه

تمام ویژگی های مرتبط با نام دامنه زیر در مورد موارد زیر در کنترل پنل انجام می شود:

  •    تمدیددامنه
  •    ویرایش DNS
  •    رکوردهای MX
  •    ارسال دامنه
  •    مدیریت ساب دامنه
  •    ثبت دامنه های جدید
  •    آدرس هایIP

به طور کلی، مدیریت دامنه، اگرچه به ندرت انجام می شود، ممکن است یکی از پیچیده ترین (در عین حال مهم) کارهایی باشد که انجام می دهید. این یکی از زمینه‌هایی است که واقعاً می‌خواهید مطمئن شوید که کنترل پنل شما چگونه تنظیمات را انجام می‌دهد.

نصب با یک کلیک

اگر قصد دارید از یک برنامه کاربردی وب محبوب یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا، دروپال یا ZenCart استفاده کنید، سریعترین و ساده ترین راه برای بارگذاری آنها در سرور میزبان خود استفاده از یک نصب کننده با یک کلیک مانند SimpleScripts یا فوق العاده نصب‌کننده‌های تک کلیکی دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می‌رسند: محصولی را که می‌خواهید جستجو می‌کنید و روی «نصب» کلیک می‌کنید. نصاب بقیه کارها را انجام خواهد داد. به عنوان مثال، اگر شما یک کاربر وردپرس هستید، لازم نیست نسخه ای از هسته وردپرس را به صورت دستی دانلود کنید، فقط آن را از طریق FTP در سرور وب سایت خود آپلود کنید.اگر شرکت هاستینگ شما این خدمات را ارائه دهد، از کنترل پنل در دسترس خواهند بود.

مدیریت ایمیل

همچنین می توانید از کنترل پنل خود برای موارد زیر استفاده کنید:

  •    حساب های ایمیل را تنظیم کنید
  •    راه اندازی ایمیل های ارسال کننده
  •    فیلترهای اسپم ایمیل را تنظیم کنید.
  •    مدیریت حساب های ایمیل
  •    حساب های ایمیل را حذف کنید

اگرچه این ممکن است جزئی به نظر برسد، اما مدیریت سنگین را حذف می کند.

وظایف فعال در دراز مدت

FTP

پروتکل انتقال فایل (FTP) فرآیندی برای دسترسی به فایل ها و پوشه های روی سرور است.همچنین نحوه جابه‌جایی فایل‌ها در اطراف نیز است. آیا یک فایل HTML برای وب سایت خود در رایانه شخصی خود ایجاد کرده اید؟ خوب، برای اینکه آن فایل را روی سرور خود و آنلاین قرار دهید، باید از FTP برای انتقال فایل به ارائه دهنده میزبانی وب خود استفاده کنید. راه اندازی حساب های FTP و دسترسی به طور کلی نیاز به دسترسی به کنترل پنل دارد.

مدیریت پایگاه داده

برای مدیریت داده های خود به یک پایگاه داده و برای مدیریت پایگاه داده خود به یک کنترل پنل نیاز دارید. برای اکثر مردم، پایگاه های داده MySQL که به صورت استاندارد با بسته های میزبانی وب ارائه می شوند، کافی هستند. به این ترتیب، بسیاری از کنترل پنل ها با MySQL خوب کار می کنند. کنترل پنل همچنین به شما این امکان را می دهد که در پایگاه داده خود به برگه ها نگاه دارید و به سوالاتی مانند:

  •    آیا پایگاه داده من آنلاین است؟
  •    عملکردش چطوره؟
  •    آیا مشکلی در مورد داده ها، پایگاه داده یا سرور پایگاه داده من وجود دارد که باید در مورد آن بدانم؟

پشتیبانی ادغام

اگر می خواهید  از نوع دیگری از پایگاه داده استفاده کنید، خواه این پایگاه داده SQL یا NoSQL باشد، باید مطمئن شوید که کنترل پنل از چنین ادغام هایی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، برخی از هاست ها به طور پیش فرض از PostgreSQL پشتیبانی می کنند، اما اگر نیاز به استفاده از سرور SQL مایکروسافت داشته باشید، انتخاب های شما محدودتر خواهد بود (و در بیشتر موارد، گران تر).

مدیریت فایل

ممکن است بخواهید از FTP به جای یک مدیر فایل مبتنی بر مرورگر برای مدیریت فایل های روی سرور خود استفاده کنید. با این حال، اگر FTP برای شما مناسب نیست، بیشتر کنترل پنل‌ها نوعی از مدیریت فایل مبتنی بر مرورگر را ارائه می‌کنند – از طریق سهولت استفاده از سیستمی به سیستم دیگر بسیار متفاوت است.برخی از میزبان های وب یک سیستم کشیدن و رها کردن آسان برای استفاده را ارائه می دهند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر گزینه هایی دارند که از اوایل دهه 1990 به روز نشده اند.علاوه بر این، استفاده از FTP به این معنی نیست که می توانید به طور کامل از کنترل پنل خودداری کنید. برای راه اندازی کاربران FTP خود همچنان به کنترل پنل نیاز دارید.شما باید کاربران را ایجاد کنید و سطوح مناسبی از مجوزهای مورد نیاز برای تکمیل وظایف خود را به آنها بدهید.

پشتیبان گیری

اکثر کنترل پنل ها شامل نوعی ابزار پشتیبان داخلی فایل هستند که به طور منظم اجرا می شود.اگر اینطور نیست، به یک سیستم پشتیبان شخص ثالث دسترسی خواهید داشت. صرف نظر از این، کنترل پنل شما جایی است که برای ایجاد نسخه پشتیبان و همچنین دسترسی به هر یک از پشتیبان‌گیری‌هایی که ایجاد شده‌اند، استفاده می شود. گاهی اوقات، ممکن است از آن برای بازیابی نسخه پشتیبان نیز استفاده کنید.

حمایت کردن

پشتیبانی چت زنده و سایر ویژگی های پشتیبانی درخواستی تقریباً همیشه از طریق کنترل پنل مدیریت می شوند. گاهی اوقات، اسناد پایگاه داده و سؤالات متداول را نیز در صفحاتی که در کنترل پنل قرار دارند، پیدا خواهید کرد.با این حال، برخی از میزبان ها ممکن است این فایل ها را در جای دیگری میزبانی کنند. اگر اینطور باشد، پیوندهای اسناد را در خود کنترل پنل خواهید دید.

انتخاب کنترل پنل

انتخاب کنترل پنل

چرا باید به کنترل پنل ها اهمیت دهید؟

شما با کنترل پنل شرکت میزبانی وب خود بسیار آشنا خواهید شد.هنگامی که برای اولین بار یک طرح میزبانی جدید خریداری می کنید، کنترل پنل را بیشتر از وب سایت جدید خود خواهید دید. برای بررسی آمار اولیه و استفاده از سرور و اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی اجرا می شود، باید به طور منظم - روزانه، اگر سخت کوش هستید - به آن مراجعه کنید. از آنجایی که به طور مکرر از آن استفاده خواهید کرد، مهم است که گزینه ای را پیدا کنید که علاوه بر ارائه ویژگی ها و عملکردهای مورد نیاز برای انجام کار، از استفاده از آن لذت ببرید.

کنترل پنل شما و تجربه میزبانی وب شما

  • کنترل پنل تجربه اولیه شما از حساب میزبانی وب شما خواهد بود.
  • شما نمی توانید سرعت و عملکرد وب سایت و سرور خود را ببینید، اما می توانید کنترل پنل را ببینید.
  • اینکه چقدر آسان یا سخت است استفاده از آن یک عامل تعیین کننده اصلی در رضایت کلی شما از برنامه میزبانی وب شما خواهد بود.

کنترل پنل مناسب برای شما

برخی از کاربران پیشرفته وجود دارند که ابزار خاصی را می خواهند و فقط می توانند آن را از یک کنترل پنل خاص دریافت کنند. اما برای بسیاری از ما، اکثر کنترل پنل ها تقریباً همین کار را انجام می دهند. این مسئله چندان بد نیست، به خصوص برای کسانی که برنامه های میزبانی مشترک دارند که گزینه های زیادی در دسترس ندارند. با صرف نظر از آنچه میزبان شما ارائه می دهد، احتمالاً گزینه خوبی را دریافت خواهید کرد که نیازهای شما را برآورده کند و آنچه را که نیاز دارید انجام دهید.

هر کنترل پنل دارای یک :

  •  رابط کاربری متفاوت
  •   طراحی متفاوت
  •   روشی متفاوت برای برخورد با وظایف     

     می باشد.

اگر یک کنترل پنل دارید که هر کاری را که نیاز دارید انجام می دهد، اما با عادات کاربر شما مطابقت ندارد، از استفاده از آن لذت نخواهید برد.

چگونه کنترل پنل هاست انتخاب کنیم؟

نحوه انتخاب کنترل پنل هاست

نحوه انتخاب یک کنترل پنل میزبان وب

اکثر شرکت های میزبانی وب فقط یک کنترل پنل ارائه می دهند. برخی دو یا سه مورد را برای انتخاب پیشنهاد می دهند. به طور معمول، برنامه های مبتنی بر لینوکس با cPanel/WHM ارائه می شوند، در حالی که برنامه های میزبانی ویندوز با Plesk ارائه می شوند. راستش را بخواهید، انتخاب شما برای کنترل پنل ممکن است به سیستم عاملی که سرور وب شما از آن استفاده می کند، منتهی شود.

طرح های برتر

 شما برایVPS یا هاست اختصاصی، گزینه های بیشتری خواهید داشت. شما می توانید تقریباً هر گزینه ای را که دوست دارید نصب کنید (البته در حد منطق). هنگامی که انتخاب های هاست خود را بر اساس عوامل دیگر به چند مورد محدود کردید، باید ببینید که آیا آنها دارای کنترل پنل های متفاوت هستند یا خیر.اگر هاست شما گزینه های مختلفی را ارائه می دهد، ببینید آیا می توانید یک نسخه نمایشی دریافت کنید.بسیاری از شرکت های میزبانی وب دارای یک "پانل کنترل جعبه ایمنی" هستند که می توانید آن را امتحان کنید.

cPanel vs Plesk

سی پنل در مقابل پلسک

محبوب ترین کنترل پنل های میزبانی وب: cPanel در مقابل Plesk

سی پنل پرکاربردترین پنل کنترل میزبانی وب موجود است که پلسک در رتبه دوم قرار دارد. درست مانند برخی از مردم که به آیفون خود قسم می خورند، در حالی که برخی دیگر فقط از تلفن های دارای سیستم عامل اندروید استفاده می کنند، هم کاربران cPanel و هم Plesk استدلال می کنند که سیستم آنها راحت تر و بهتر است و هر دو درست هستند.

سی پنل

cPanel یک کنترل پنل مبتنی بر وب و لینوکس است.بسته cPanel شامل سه لایه است و هر لایه توسط مجموعه متفاوتی از پرسنل استفاده می شود:

  •    مدیران
  •    فروشندگان
  •    صاحبان وب سایت کاربر نهایی

همانطور که در بالا گفتیم، سی پنل مبتنی بر وب است به طوری که شما از طریق مرورگر وب خود با محصول تعامل خواهید داشت. با cPanel، تمام برنامه ها و ابزارهای شما به گروه های آسان برای یافتن دسته بندی می شوند، مانند:

  •  فایل ها
  • پایگاه های داده
  • نرم افزار
  • یک رابط ایده آل

نمادهای هر گروه را می توان به صورت کشیدن و رها کردن در اطراف رابط کاربری شما جابه جا کرد.این شبیه به جابجایی پوشه ها روی دسکتاپ شما است و به کاربران اجازه می دهد تا با بارگذاری جلوی ابزارهایی که بیشتر استفاده می کنند، تجربه خود را ساده کنند. البته محدودیت‌هایی وجود دارد، مانند عدم اجازه برای انتقال نمادها از یک گروه به گروه دیگر.

نصب سی پنل

علاوه بر این، اگر cPanel را روی سرور مجازی یا سرور اختصاصی نصب می‌کنید، توجه داشته باشید که حذف cPanel بدون تغییر فرمت کامل درایوهای دیسک می‌تواند بسیار دشوار باشد.  با توجه به چنین پیچیدگی، می گوییم زمانی که سی پنل را انتخاب کردید، رفتن به گزینه دیگری برای شما بسیار دشوار است.در اصل، حذف cPanel امکان پذیر است، اما بعید است که شما این کار را انجام دهید.

پلسک

از طرف دیگر، پلسک دارای یک رابط است که به شدت تحت تأثیر ویندوز قرار گرفته است (در سرورهای ویندوز نیز اجرا می شود، که سی پنل این کار را نمی کند). این صفحه نمایش مبتنی بر نماد را با پنجره های متنی بیشتری که شبیه به کنترل پنل ویندوز هستند، ترکیب می کند.مواردی مانند اطلاعات سیستم و دامنه، منابع آماری، ابزارهای مدیریت ایمیل و برنامه‌ها در دو ستون، به سبک پنجره در صفحه اصلی ارائه می‌شوند.این باعث می شود بدون هیچ گونه پیمایشی هر چیزی را که نیاز دارید پیدا کنید.

استفاده جهانی

در حالی که cPanel محصول خود را بر اساس پرسنلی که انتظار دارد از ویژگی های خاصی استفاده کند تقسیم می کند، Plesk چنین تمایزات تعریف شده ای را ایجاد نمی کند. این به ویژه بین ویژگی های سمت سرویس گیرنده/کاربر نهایی و سمت سرور/مدیریت است.برنامه های افزودنی Plesk به شما این امکان را می دهد که به راحتی ویژگی ها و قابلیت ها را به نصب پیش فرض اضافه کنید و همچنین با ابزارهای شخص ثالث یکپارچه شوید.

Alternative Control Panels

کنترل پنل های جایگزین

جایگزین های Plesk و cPanel

اگر نمی خواهید مجبور نیستید از Plesk یا cPanel استفاده کنید - بسیاری از گزینه های کنترل پنل دیگر در دسترس هستند.همه آنها ابزارها را به روش منحصر به فرد خود سازماندهی می کنند و رویکردهای کمی متفاوت برای انجام کارهای مشابه ارائه می دهند. برخی از هاست ها از کنترل پنل های سفارشی خود یا نسخه های سفارشی شده cPanel، Plesk و غیره استفاده می کنند!به عنوان مثال، InterWorx یک محیط زبانه‌دار فراهم می‌کند و محتوای هر صفحه را محدود می‌کند.vDeck ظاهر و احساسی بسیار شبیه به cPanel دارد، اما موارد را بر اساس هدف و نه نوع دسته بندی می کند، بنابراین پایگاه داده، مدیر فایل و سازنده وب سایت شما همگی در دسته «وب سایت» قرار می گیرند.

مسیرهای مختلف برای نتیجه یکسان

برخی از کاربران رویکرد vDeck را راحت می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را کمتر از سازمان cPanel می‌دانند.هم InterWorx و هم vDeck به طور خودکار یک دسته بندی موارد مشترک ایجاد می کنند، جایی که برنامه ها و ابزارهای مورد استفاده شما در آن ذخیره می شوند. در نهایت، صرف نظر از کنترل پنلی که میزبان شما ارائه می‌دهد، همچنان می‌توانید تمام وظایف مشابه را انجام دهید. با این حال، ممکن است پیمایش یکی از روی دیگری آسان‌تر باشد.

در اینجا 9 گزینه وجود دارد که ممکن است به شناخت آنها علاقه مند باشید:

  •    دایرکت ادمین
  •    H-Sphere
  •    InterWorx
  •    ISPConfig
  •    مدیر ISP
  •    vDeck
  •    Virtualmin
  •    وبمین
  •    WHM

دایرکت ادمین

DirectAdmin یک گزینه کنترل پنل با کاربری آسان، کارآمد و بسیار پایدار برای کاربران لینوکس است.دایرکت ادمین علاوه بر پشتیبانی از محصول خود با پشتیبانی درجه یک، طیف گسترده ای از گزینه های مجوز را متناسب با نیازهای وب سایت های کوچک و بزرگ ارائه می دهد.دایرکت ادمین اولین بار در سال 2003 منتشر شد و از آن زمان تاکنون این محصول به طور مداوم به روز می شود. این شرکت به خود می بالد که با فناوری های فعلی همگام است و اگر به یک کنترل پنل با رابط چند زبانه نیاز دارید، حتماً DirectAdmin را بررسی کنید.متوجه خواهید شد که DirectAdmin از اکثر ابزارهای محبوب مرتبط با وب سایت، از جمله MySQL/MariaDB، Apache، NGINX، Litespeed، PHP و غیره پشتیبانی می کند.

H-Sphere

H-Sphere یک c است.کنترل پنل ross-platform که به زبان جاوا نوشته شده است و با هر سرور/پایگاه داده از نوع SQL کار می کند.این مورد یک گزینه میزبانی پیشرفته تر است، با ویژگی هایی از جمله:

  •    خوشه بندی مقیاس پذیر
  •    پشتیبانی چند زبانه
  •    توابع تجارت الکترونیک
  •    یک سیستم ایمیل
  •    ابزار ساخت سایت
  •    و پشتیبانی از SSL

توجه: مطمئناً ساده ترین گزینه برای استفاده نیست.با قدرت زیاد، یک منحنی یادگیری شیب دار و یک رابط کاربری ارائه می شود که کاندیدای بهترین ها در وب نیست. H-Sphere با مستندات قوی ارائه می شود و دارای یک جامعه قوی است.اگرچه خود محصول ممکن است مشکل باشد، اما در صورت نیاز به کمک دریافت خواهید کرد.

InterWorx

InterWorx از نظر فنی نام چتر دو محصول است:

  •    NodeWorx: توسط sysadmin های سرور برای مدیریت سرورها استفاده می شود
  •    SiteWorx: توسط صاحب وب سایت برای مدیریت وب سایت ها استفاده می شود

بدیهی است که اگر به دنبال کنترل پنل هستید، به SiteWorx علاقه مند خواهید شد.siteWork با تمام عملکردهایی که از یک کنترل پنل انتظار دارید ارائه می کند، اما کنترل پنل آن تمرکز بیشتری بر مدیریت خوشه سرور و تعادل بار دارد.

رابط کاربری گرافیکی و الزامات:

InterWorx رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب را ارائه می دهد که انتظار دارید، اما توجه داشته باشید که تمام عملکردها را می توان از طریق خط فرمان یا API نیز انجام داد.اگر به یک گزینه کنترل پنل که تا حد امکان سبک باشد نیاز دارید، قطعاً InterWorx گزینه ای است که باید در نظر بگیرید.سیستم مورد نیاز حداقل است و برخی از آن برای اجرای خوشه های سرور در دستگاه های Raspberry Pi استفاده کرده اند.

ISPConfig

ISPConfig یک کنترل پنل منبع باز است که فقط بر روی ماشین های لینوکس اجرا می شود.اولین بار در سال 2005 راه اندازی شد و هنوز هم به طور فعال در حال توسعه است.ISPConfig یک گزینه پایدار، ایمن و کارآمد است که با اسناد و مدارک زیاد و جامعه بزرگی که قادر و مایل به کمک است ارائه می شود.اگر به عملکرد در سطح سازمانی نیاز دارید، ISPConfig با برخی از آن ها عرضه می شود.

ویژگی های قابل توجه: مجموعه ویژگی های ISPConfig شامل:

  •    مدیریت تک یا چند سرور، از جمله تنظیمات خوشه و گزینه های آینه
  •    پشتیبانی از گزینه های آپاچی و NGINX
  •    مدیریت و امنیت ایمیل
  •    مدیریت DNS و دامنه
  •    کنترل های دسترسی دانه بندی
  •    تجزیه و تحلیل داده ها

مدیر ISP

ISPmanager یک گزینه مبتنی بر لینوکس است که برای کاربرانی است که میزبان سرور خصوصی مجازی (VPS) یا سرورهای اختصاصی هستند (اگرچه مطمئناً می توان از آن برای ارائه برنامه های اشتراکی یا فروش مجدد استفاده کرد).دو نسخه از ISPmanager وجود دارد: Lite (که برای استفاده شخصی است) و Business (که برای کسانی است که خدمات میزبانی مشترک ارائه می دهند).

نسخه کامل و برنامه های افزودنی موجود :

گزینه کامل ISPmanager ممکن است از نظر ویژگی‌ها برای کاربر روزمره کمی بیش از حد باشد، و اگر این شما هستید، ISPmanager Lite را در نظر بگیرید.این یک گزینه ساده تر است که به شما امکان می دهد سرور و وب سایت های شخصی خود را مدیریت کنید. اگر می‌خواهید به عملکردی که با ISPmanager ارائه می‌شود اضافه کنید، می‌توانید با نصب برنامه‌های افزودنی این کار را انجام دهید.پشتیبانی ISPmanager از نرم افزار شخص ثالث گسترده است و شامل مواردی مانند Apache، NGINX، MySQL، PostgreSQL، Sendmail، Exim و Postfix می شود.می توانید از API باز برای ادغام و استقرار تغییرات در میزبانی وب خود استفاده کنید.

vDeck

vDeck به ابزارهای با کاربری آسان و رابط کاربری آسان خود می بالد.vDeck بسیار شبیه به Plesk و cPanel است (از جمله ظاهر آن)، اما با ابزارها و ویژگی های پیشرفته تری همراه است.به طور دقیق‌تر، ویژگی‌های مدیریت وب‌سایت، ایمیل، دامنه و حساب را که از یک کنترل پنل انتظار دارید، دریافت خواهید کرد، اما خدمات تجارت الکترونیک و بازاریابی را نیز دریافت خواهید کرد.

Virtualmin

Virtualmin یک کنترل پنل منبع باز است که برای استفاده در سرورهای فیزیکی و سرورهای ابری دارای لینوکس یا BSD طراحی شده است.دو نسخه از Virtualmin وجود دارد.

نسخه های مختلف Virtualmin

  • اول، یک منبع باز وجود دارد، یک نسخه نگهداری شده توسط جامعه که می تواند توسط هر کسی به صورت رایگان استفاده شود.
  • با این حال، نسخه پریمیوم Virtualmin نیز وجود دارد که نسبت به نسخه منبع باز دارای ویژگی های بیشتری است و با پشتیبانی اضافی همراه است.

نسخه پولی و پریمیوم برای کسانی که به کنترل پنل قوی تری برای وب سایت یا برنامه وب خود نیاز دارند عالی است.

اتصال به وبمین

Virtualmin بر روی Webmin ساخته شده است (و هنوز هم به خوبی با Webmin ادغام می شود) که بلافاصله در زیر به آن می پردازیم.Virtualmin با برندسازی خود به عنوان گزینه ای برای مدیران سیستم جدی که به ویژگی های زیادی برای مدیریت زیرساخت های خود نیاز دارند، خود را از وبمین متمایز می کند.

Virtualmin با پشتیبانی از ویژگی هایی که معمولاً در کنترل پنل ها یافت نمی شوند، برجسته می شود، مانند:

  •    LDAP و احراز هویت دو مرحله ای
  •    مدیریت خط فرمان
  •    کنترل های دسترسی پیشرفته

سایر ویژگی های برجسته در Virtualmin عبارتند از:

  •    یک API کامل
  •    تنظیمات پیش فرض مناسب Sysadmin
  •    حسابرسی
  •    امنیت قوی

به بیان دقیق، Webmin در مورد ویژگی های ارائه شده مانند یک کنترل پنل نیست - در واقع یک ابزار مدیریت سیستم سرور برای مدیریت سرورها است.با این حال، ما فکر کردیم ذکر وبمین مفید خواهد بود، مخصوصاً اگر به مرحله ای رسیده باشید که مولتی را مدیریت کنید.سرورهای iple برای وب سایت یا برنامه وب شما. اگرچه Webmin زمانی فقط در سیستم های *nix در دسترس بود، اکنون می توان آن را روی سرورهای ویندوز نیز نصب کرد.اگرچه یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار وجود دارد که وب‌مین را ایجاد و مدیریت می‌کند، Webmin بر اساس ماژول‌ها است که سفارشی‌سازی محصول را مطابق با نیازهای شما آسان می‌کند.علاوه بر این، هر کسی که می خواهد یک ماژول ایجاد کند می تواند این کار را انجام دهد.

WHM

WHM مانند Webmin یک ابزار مدیریت چند سرور است که توسط ادمین ها (و گاهی اوقات فروشندگان) برای مدیریت اکانت های میزبانی وب سرور استفاده می شود.همچنین باید بدانید که WHM یک محصول خواهر سی پنل است.در حالی که cPanel بر روی عملکرد سمت کلاینت (یعنی موارد مورد نیاز برای مدیریت وب سایت) تمرکز می کند، WHM بیشتر بر روی ویژگی ها و عملکردهای سمت سرور تمرکز می کند.اگر از WHM استفاده می کنید، احتمالاً از آن در ارتباط با cPanel استفاده خواهید کرد.

خلاصه :

صرف نظر از اینکه میزبانی وب اشتراکی، فروشنده، VPS یا اختصاصی را انتخاب کرده اید، کنترل پنل ها بخش مهمی از تجربه مدیریت وب سایت شما هستند، بنابراین مطمئن شوید که گزینه ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، هم از نظر ویژگی ها و هم از نظر اولویت ها. .