news

سیستم مدیریت محتوا (CMS)چیست؟

راهنمای کامل انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا

 

سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.

به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید.

به جای اینکه سیستم خود را برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها بسازید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید.فراتر از وب‌سایت‌ها، می‌توانید سیستم‌های مدیریت محتوا را برای عملکردهای دیگر مانند مدیریت اسناد نیز پیدا کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

CMS، مخفف سیستم مدیریت محتوا، یک برنامه نرم افزاری است که به کاربران امکان می دهد وب سایتی را بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا بسازند و مدیریت کنند یا اصلاً نحوه کدنویسی را بدانند.

با یک CMS، می توانید محتوا را در یک رابط کاربر پسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. شما می توانید طراحی و عملکرد سایت خود را با دانلود یا خرید قالب ها و افزونه ها به جای کدنویسی سفارشی کنید. شما می توانید چندین کاربر داشته باشید که در قسمت پشتیبانی یک ابزار کار می کنند.

موارد زیر ویژگی های رایج یک CMS هستند:

  • تولید محتوا :به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی محتوا را ایجاد و قالب بندی کنند
  • ذخیره سازی محتوا: محتوا را در یک مکان و به شیوه ای ثابت ذخیره می کند
  • گردش کار: مجوزهایی را برای مدیریت محتوا بر اساس نقش هایی مانند نویسندگان، ویرایشگران و مدیران اختصاص می دهد.
  • انتشار: سازماندهی و انتشار محتوا به صورت زنده

ممکن است تعجب کنید که چگونه یک نرم افزار همه اینها را انجام می دهد. برای پاسخ به این سوال، بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد CMS بیندازیم.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چگونه کار می کند؟

برای اینکه بدانید یک CMS چگونه کار می کند، ابتدا باید بفهمید که ساخت یک سایت از ابتدا چگونه است.

برای افزودن متن، تصاویر، نوارهای پیمایش و سایر بلوک های ساختمانی یک سایت، با HTML شروع می کنید. سپس می‌توانید CSS را برای استایل دادن به این عناصر اضافه کنید تا با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند شما مطابقت داشته باشد.

  • چگونه یک CMS در مقابل کدنویسی یک وب سایت از ابتدا کار می کند؟
سیستم مدیریت محتوا چیست؟

کار را با نوشتن مقداری جاوا اسکریپت به پایان می رسانید تا عملکردهای پیشرفته تری را به سایت خود اضافه کنید، مانند CTAهای اسلاید. سپس شما باید این فایل HTML را روی سرور خود آپلود کنید تا در پایگاه داده شما بایگانی شود.هر زمان که می خواهید تغییراتی ایجاد کنید - حتی موارد ساده مانند به روز رسانی محتوا - باید فایل ها را از سرور دانلود کنید، آنها را باز کنید و کد HTML را بصورت دستی تغییر دهید. سپس باید مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را قبل از بارگذاری مجدد فایل ها به سرور خراب نکرده اید.

  • فرآیند آپلود فایل ها در سرور برای کاربران قابل مشاهده نیست.
سیستم مدیریت محتوا چیست؟

پیچیده به نظر می رسد، بله؟ برای توسعه دهندگان و سایر کاربران پیشرفته با تجربه در توسعه وب سایت، ایجاد یک سایت از ابتدا ممکن است ایده آل باشد. اما برای کسانی که مهارت کدنویسی یا زمان و منابع لازم برای ساختن یک سایت از ابتدا و نگهداری آن را ندارند، می توانند از CMS استفاده کنند. حالا بیایید در مورد چگونگی انجام این کار صحبت کنیم.

نحوه استفاده از CMS

یک CMS از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) و یک برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA). در مجموع، این برنامه ها اساساً تمام کدها، پرس و جوهای پایگاه داده و زیرساخت ها را در قسمت پشتیبانی مدیریت می کنند تا بتوانید روی قسمت های دیگر سایت خود تمرکز کنید.

برای مثال، به جای شروع با یک صفحه HTML خالی، ویرایشگر محتوا را باز می‌کنید و می‌توانید متن پررنگ، پیوندها و CTA اضافه کنید، و با کشیدن و رها کردن برخی از ماژول‌ها یا کلیک کردن روی چند دکمه به جای نوشتن، تصاویر و جداول را وارد کنید. HTML، CSS و جاوا اسکریپت را در این روش نادیده بگیرید.

در اینجا نگاهی می اندازیم به اینکه برای مثال، ایجاد یک پست وبلاگ با استفاده از CMS وردپرس چقدر آسان است.

نحوه ی ایجاد پست وبلاگ در وردپرس

برای ایجاد تغییرات دیگر در سایت خود، مانند تغییر ساختار پیوند ثابت یا نصب برنامه های افزودنی، کافی است به بخش مربوطه در پنل مدیریت خود بروید. این CMA در عمل است: همه این تغییرات در یک رابط بصری ایجاد می شوند که کد را از شما، کاربر نهایی پنهان می کند.وقتی تغییرات را تمام کردید، CDA محتوایی را که وارد CMA کرده‌اید می‌گیرد، کد را جمع‌آوری می‌کند، آن را به بازدیدکنندگان سایت شما نمایش می‌دهد و ذخیره می‌کند. به این معنی که وقتی می‌خواهید یک پست وبلاگ جدید را منتشر کنید، به جای آپلود دستی یک صفحه در سرور، فقط باید دکمه انتشار را فشار دهید.

اکنون که متوجه شدیم CMS چیست، چگونه کار می کند و چگونه از آن استفاده کنیم، بیایید مزایای استفاده از آن را در ساختن یک سایت از ابتدا یا استفاده از ابزار ساخت برای وب سایت های دیگر بررسی کنیم.

چرا از CMS استفاده کنیم؟

به برخی از مزایای استفاده از CMS اشاره کرده‌ایم، اما بیایید به چند روش خاص که می‌تواند بر فرآیند راه‌اندازی، بهره‌وری تیم و دیده شدن آنلاین شما تأثیر بگذارد نگاهی بیندازیم.

1. بدون دانش کدنویسی قابل استفاده است

سیستم‌های CMS با امکان ساختن وب‌سایت‌های بدون کدنویسی به غیر توسعه‌دهندگان و سایر کاربران، به ایجاد انقلابی در طراحی وب کمک کرده‌اند. دوران تکیه بر توسعه دهندگان و طراحان وب برای ایجاد حضور آنلاین برای تجارت شما گذشته است.شما می توانید محتوا را ایجاد و مدیریت کنید، طراحی سایت خود را سفارشی کنید، و برنامه های افزودنی را برای افزودن قابلیت به سایت خود نصب کنید،همه اینها بدون کدنویسی. (توجه به این نکته مهم است که اکثر پلتفرم ها به شما امکان می دهند کد سفارشی را برای کنترل دقیق تر روی سایت خود نیز اضافه کنید.)در نتیجه، کاربرانی که منابع فنی و زمان محدودی دارند همچنان می توانند یک وب سایت قدرتمند برای تجارت خود بسازند.

2. همکاری آسان

چندین کاربر می توانند به طور همزمان به یک CMS دسترسی داشته باشند و در انتهای آن کار کنند. این بدان معناست که در هر روز، بازاریابان شما می‌توانند محتوا تولید کنند، متخصصان فناوری اطلاعات شما پروتکل‌های امنیتی را پیاده‌سازی می‌کنند، و توسعه‌دهندگان شما کد سفارشی را به موضوع شما اضافه می‌کنند. در واقع، همه آنها می توانند در یک صفحه کار کنند.

به طور خلاصه، یک CMS می تواند به بهبود گردش کار و بهره وری در تیم شما کمک کند.

3. نقش ها و مجوزهای کاربر

یک CMS به شما امکان می دهد به لطف نقش ها و مجوزهای کاربر داخلی (و اغلب قابل تنظیم) به کارآمدترین و ایمن ترین راه ممکن همکاری کنید. این بدان معناست که نویسندگان محتوا، برای مثال، می‌توانند تمام مجوزهایی را که برای نوشتن، انتشار و مدیریت محتوا نیاز دارند، داشته باشند اما نمی‌توانند افزونه‌ها را حذف کنند یا به‌طور قابل توجهی عملکرد سایت را تغییر دهند.

در اینجا نگاهی به ویرایشگر نقش کاربر در وردپرس داریم.

مزایای cms: سفارشی کردن نقش ها و مجوزهای کاربر در وردپرس

نحوه ی سفارشی کردن مجوزهای وردپرس

 

بدون CMS، برای ایجاد نقش‌ها و مجوزهای کاربر در جاوا اسکریپت باید شرایط و بررسی‌های بسیار پیچیده‌ای را کدنویسی کنید.

4. ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO

پلتفرم های CMS ویژگی های داخلی و همچنین ابزارهایی را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

با استفاده از ابزارهای داخلی یا شخص ثالث، می توانید:

  • عناوین صفحه و توضیحات متا را سفارشی کنید
  • ساختارهای URL مناسب سئو را انتخاب کنید
  • نقشه سایت XML ایجاد کنید
  • متن جایگزین تصویر را اضافه کنید
  • زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید

اجرای این بهترین شیوه ها به بهبود شانس شما برای رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی کمک می کند.

5. ویژگی های امنیتی و برنامه های افزودنی

پلتفرم‌های CMS همچنین ویژگی‌ها و افزونه‌های داخلی را برای کمک به امنیت سایت خود ارائه می‌دهند. برخی حتی یک تیم امنیتی اختصاصی ارائه می دهند. به عنوان مثال، CMS Hub یک تیم امنیتی اختصاصی 24/7، یک فایروال برنامه وب کلاس سازمانی، SSL، CDN سفارشی، عضویت های SSO و سایر ویژگی های خارج از جعبه را فراهم می کند.

6. قالب های از پیش طراحی شده

اکثر پلتفرم های CMS دارای مجموعه ای از قالب های از پیش طراحی شده هستند که می توانید از آنها برای سفارشی سازی سریع ظاهر سایت خود استفاده کنید. آنها همچنین می توانند بر رفتار سایت شما تأثیر بگذارند. برای مثال، انتخاب یک قالب ریسپانسیو، مطمئن می شود که سایت شما در هر دستگاهی خوب به نظر می رسد، بدون اینکه نیازی به نوشتن یک سری کد داشته باشید. قالب ها نه تنها در زمان طراحی شما قبل از راه اندازی سایت صرفه جویی می کنند، بلکه می توانند طراحی مجدد وب سایت را بسیار سریعتر و ساده تر کنند.

Webflow تنها یک CMS است که صدها قالب واکنش گرا را ارائه می دهد.

قالب آماده CMS

7. به روز رسانی ساده

همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک CMS شما را قادر می سازد تا تغییرات را در سایت خود سریعتر و آسان تر انجام دهید،از به روز رسانی های اصلی، مانند طراحی مجدد وب سایت، به روز رسانی های جزئی، مانند تغییر تصویر در صفحه اصلی خود. به جای استخدام یک توسعه دهنده مستقل یا سعی در ویرایش کد خود، می توانید برای به روز رسانی و ویرایش محتوای وب سایت خود به داشبورد CMS خود بروید. این به شما امکان می دهد محتوای خود را پویا و مرتبط نگه دارید.

8. قابلیت وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی طیف وسیعی از مزایا را به خصوص برای مشاغل ارائه می دهد. این می تواند به جذب ترافیک به وب سایت شما، تبدیل ترافیک به سرنخ، ایجاد قدرت در یک صنعت خاص، تولید بک لینک و دستیابی به نتایج بلندمدت کمک کند. اما ساختن یک وبلاگ از ابتدا، حتی برای توسعه دهندگان با تجربه، دشوار است.

مزیت اصلی استفاده از CMS این است که اکثر آنها عملکرد داخلی وبلاگ نویسی (یا برنامه های افزودنی) را ارائه می دهند، بنابراین شروع به ایجاد و انتشار محتوای وبلاگ و بهره مندی از مزایای آن آسان است.

9. زمان بندی محتوا

زمان‌بندی محتوا برای هر استراتژی ویرایشی ضروری است. هنگام ساختن یک سایت از ابتدا، می‌توانید محتوا را زمان‌بندی کنید اما به ترکیبی از کدنویسی و ابزارهایی مانند GitHub نیاز دارد.

با یک CMS، زمان‌بندی محتوا به آسانی کلیک کردن روی یک دکمه است. بیشتر پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند که برنامه‌ریزی بیشتری از پست‌های وبلاگ را نیز انجام دهید. به عنوان مثال، با CMS Hub، می توانید پست های وبلاگ و همچنین صفحات وب سایت، صفحات فرود و ایمیل ها را برنامه ریزی کنید.

10. دسترسی آسان

با یک پلتفرم CMS، می توانید تقریباً در هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، به سایت خود دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید. این بسیار ساده تر از جایگزین ساختن یک سایت از ابتدا است، که شما را ملزم می کند در دستگاهی متصل به سرور باشید یا از راه دور متصل شوید.بعلاوه، بیشتر سیستم‌های CMS دارای یک داشبورد یا کنترل پنل هستند که می‌توانید به محتوا، موضوع، افزونه‌ها، تنظیمات و موارد دیگر سایت خود دسترسی داشته باشید،همه در یک مکان.

انواع سیستم مدیریت محتوا

اگر سایت شما در حال رشد است، ممکن است برای رفع نیازهای خود نیاز به ارتقا به CMS داشته باشید. می توانید جستجوی خود را با بررسی چند مورد از بهترین سیستم های CMS در زیر شروع کنید.

نمونه های پلتفرم  CMS

  1. CMS Hub
  2. WordPress
  3. Joomla
  4. Drupal
  5. Magento
  6. Webflow
  7. Ghost
  8. Sitecore

بیایید هشت نمونه پلتفرم CMS محبوب را باز کنیم تا کشف کنیم کدام یک ممکن است برای نیازهای وب سایت شما مناسب باشد.

1. CMS Hub

ایده آل برای: مشاغل با هر اندازه

چرا از CMS Hub استفاده کنید: با CMS Hub می توانید وب سایت هایی بسازید که ایمن، قدرتمند و برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند.

با استفاده از این پلتفرم متصل همه به یک، می‌توانید بر اساس داده‌های HubSpot CRM خود، محتوای شخصی‌سازی‌شده برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید، الگوها و سبک‌های سفارشی ایجاد کنید، آزمایش‌های A/B را روی محتوای چند زبانه اجرا کنید، صفحات وب را با خیال راحت طراحی و راه‌اندازی مجدد کنید،تجزیه و تحلیل عملکرد انجام بدهید و خیلی بیشتر.

با ترکیب سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری، این CMS اختصاصی برای کسب‌وکارهایی با تیم‌های متنوعی از بازاریابان، توسعه‌دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات که به دنبال رشد در طول زمان هستند، ایده‌آل است.

2. وردپرس (WordPress)

ایده آل برای: مشاغل کوچک و مشاغل آزاد

چرا از وردپرس استفاده کنید: وردپرس یک پلت فرم خود میزبانی است که میلیون ها سایت را نیرو می دهد. شما می توانید به راحتی و به سرعت یک سایت وردپرس را با استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ بسازید و سپس آن را با هر یک از هزاران ابزار و تم موجود در دایرکتوری رسمی وردپرس یا سایر سایت های شخص ثالث سفارشی کنید.آیا می خواهید فرم ها و چت زنده را به سایت خود اضافه کنید؟ تمی می‌خواهید که با سازنده بصری داخلی و تست تقسیم‌بندی همراه باشد؟ با استفاده از افزونه ها و تم های وردپرس می توانید یک تجربه منحصر به فرد خاص برای برند خود ایجاد کنید.

3. جوملا(Joomla)

ایده آل برای: شرکت های جهانی

چرا از جوملا استفاده کنید: صاحبان سایت هایی که به دنبال عملکردهای بیشتر در پلتفرم هستند، ممکن است جایگزین وردپرس مانند جوملا را امتحان کنند.جوملا مانند وردپرس یک CMS منبع باز است. چیزی که جوملا را متمایز می کند پشتیبانی چند زبانه داخلی و گزینه های مدیریت کاربر و محتوای پیشرفته آن است که آن را برای عضویت، انجمن و سایت های شبکه های اجتماعی ایده آل می کند. به عنوان مثال، UIDAI یک وب سایت چند زبانه است که توسط جوملا طراحی شده است.

4. دروپال(Drupal)

ایده آل برای: شرکت ها و سازمان های دولتی

چرا از دروپال استفاده کنید: دروپال یک CMS بسیار انعطاف پذیر است که مورد علاقه شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی مانند ناسا است. در حالی که برای استفاده کامل از قدرت این پلتفرم به تجربه توسعه وب نیاز دارید، لازم نیست از ابتدا شروع کنید.

علاوه بر ویژگی‌های خارج از پکیج آن، می‌توانید از بین ۴۷۰۰۰ ماژول موجود در فهرست و هزاران تم رایگان در مخزن تم آن، سایتی پیچیده بسازید که حجم زیادی از داده و ترافیک سنگین را مدیریت می‌کند، مانند دانشگاه،وب سایت مرکز پزشکی.

5. مجنتو(Magento)

ایده آل برای: مشاغل تجارت الکترونیک

چرا از Magento استفاده کنید: نسخه خود میزبان مجنتو که به عنوان منبع باز مجنتو شناخته می شود، مانند دروپال دنیای تجارت الکترونیک است. بسیار منعطف و امن است، اما یادگیری و استفاده از تمام قابلیت‌ها و برنامه‌های افزودنی داخلی آن دشوار است.

با Magento، می‌توانید چندین فروشگاه را مدیریت کنید، از چندین ارائه‌دهنده حمل و نقل در سراسر جهان استفاده کنید، و در کشورها، زبان‌ها و ارزهای مختلف تراکنش‌ها را انجام دهید،همه در یک داشبورد.

بنابراین، اگر زمان و منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی و نگهداری را دارید، می‌توانید یک فروشگاه آنلاین با موجودی محصول عظیم و دسترسی جهانی بسازید.

6. Webflow

ایده آل برای: طراحان وب و آژانس ها

چرا از Webflow استفاده کنید: Webflow یک سیستم مدیریت محتوای "بصری" است که برای پر کردن شکاف بازار برای طراحان وب طراحی شده است که می خواهند بدون نگرانی در مورد میزبانی، امنیت یا عملکرد، بر ایجاد و سفارشی کردن سایت ها تمرکز کنند.با Webflow، می توانید با یکی از صدها قالب از پیش ساخته شده شروع کنید یا با استفاده از Webflow Designer  از ابتدا شروع کنید.

همچنین می توانید عملکرد سایت خود را از طریق ادغام شخص ثالث یا جاسازی کد HTML گسترش دهید. از آنجایی که به حداقل دانش HTML، CSS و طراحی وب نیاز دارد، Webflow برای طراحان یا آژانس های فریلنسر مناسب است.

7. Ghost

ایده آل برای: وبلاگ نویسان

چرا از Ghost استفاده کنید: اگر به دنبال یک CMS ساده تر و سبک وزن هستید که به وبلاگ نویسی اختصاص داده شده است، Ghost یک گزینه عالی است. Ghost یک CMS بدون سر است، به این معنی که بدنه آن (مخزن محتوا) از سر آن (لایه ارائه) جدا شده است.اساساً، این به شما امکان می دهد محتوا را ایجاد و مدیریت کنید و سپس آن محتوا را از طریق Node.js API (یا ابزار فرانت اند دیگری که ترجیح می دهید) به هر پلتفرم و کانالی، از ساعت های هوشمند گرفته تا هدست های واقعیت مجازی، تحویل دهید.

با یک ویرایشگر بصری و ابزارهای سئو داخلی، Ghost برای وبلاگ نویسان و مبتدیانی که خواهان یک سایت ساده برای ایجاد و مدیریت هستند جذاب است.

8. Sitecore

ایده آل برای: شرکت های سازمانی

چرا از Sitecore استفاده کنید: Sitecore یک CMS بدون هد در سطح سازمانی است که به شما امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و تجربیات تلفن همراه شخصی‌سازی شده ایجاد و ارائه دهید.

می‌توانید از ویرایشگر WYSIWYG آن با قابلیت کشیدن و رها کردن، قوانین شخصی‌سازی مبتنی بر جلسه و دستگاه و ابزارهای چندزبانه برای مقیاس‌بندی تولید محتوای خود و ارائه محتوایی که مطابق با علایق، زبان و دستگاه کاربران شما بهینه شده است، استفاده کنید. و به لطف معماری بدون سر Sitecore، می توانید این تجربیات مشتری مرتبط را در چندین کانال از جمله وب، اجتماعی، صدا، نقطه فروش و موارد دیگر ارائه دهید.

نحوه ی عملکرد Sitecore

این CMS بیش از 120000 وب سایت را در صنایع مختلف از ورزش گرفته تا بانکداری و مسافرت و موارد دیگر نیرو می دهد. برخی از بزرگترین برندهای آن American Express، ASOS، L'Oréal و Volvo Cars هستند.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ساخت و مدیریت سایت می تواند به رشد شما در طول زمان کمک کند. یک CMS نه تنها تمام محتوای وب شما را در یک مکان ذخیره می کند، بلکه از همکاری بین تیم ها نیز پشتیبانی می کند، امکان به روز رسانی سریع و آسان را فراهم می کند و قالب ها و برنامه های افزودنی را برای سفارشی کردن سایت شما ارائه می دهد.

در CMS به دنبال چه چیزی باشیم؟

قبل از انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، ایده خوبی است که در مورد نحوه مصرف وب سایت و محتوای شما فکر کنید.

شما باید با تهیه فهرستی از مشکلات تجاری که سعی در حل آنها دارید و همچنین هر نیاز خاصی که ممکن است داشته باشید، شروع کنید. این به شما کمک می کند تا سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید، سیستمی که از نیازهای کسب و کار شما پشتیبانی می کند،نه محبوب ترین باشد.

CMS ها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از آنها برای وبلاگ نویسان ایده آل هستند. برخی دیگر ممکن است برای سایت های تجارت الکترونیک با ویژگی هایی برای قیمت گذاری و عملکرد فروشگاه آنلاین طراحی شوند. مشخصات بر اساس نیازها و منابع شرکت شما متفاوت خواهد بود.

در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین CMS برای شرایط خود در نظر بگیرید:

  • بودجه شما چقدر است؟

اگر منابع بی‌نهایتی برای خرج کردن دارید، سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار پیچیده‌ای وجود دارند که ویژگی‌هایی برای آسان‌تر کردن کار سازندگان محتوا و ویراستاران طراحی شده‌اند. با این حال، با بودجه محدود، انتخاب های شما محدودتر خواهد بود. سیستم مدیریت محتوای وب شما به هاست نیاز دارد، بنابراین خوب است که هزینه های دامنه و میزبانی وب را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید.

  • CMS به چه عملیات تجاری نیاز دارد؟

بعد از قیمت، نکته مهم بعدی این است که CMS باید از کدام عملیات تجاری پشتیبانی کند. آیا شرکت شما نیاز به انتشار صدها ویدیوی جدید در روز دارد؟ قیمت هزاران محصول را در روز تغییر می دهید؟ میزبانی تصاویر برای پست های وبلاگ؟

انتشار تغییرات زیاد و نوشتن محتوای جدید می تواند کار زیادی برای مدیریت و اعضای تیم شما باشد. استفاده از یک پلتفرم مدیریت محتوا (رایگان) را در نظر بگیرید تا مدیریت و همکاری روی محتوا را آسان‌تر کنید.

  • CMS برای پشتیبانی یا ادغام به چه فناوری هایی نیاز دارد؟

اگر شرکت شما در حال حاضر از یک برنامه CRM، ERP یا تجزیه و تحلیل وب استفاده می کند، باید یک CMS را در نظر بگیرید که با نرم افزار بازاریابی آنلاین موجود ادغام می شود. اگر توسعه دهندگان داخلی دارید، ممکن است به یک API و مستندات قوی نیز نیاز باشد.

  • ایجاد و ویرایش محتوا چقدر آسان است؟

هرچه شرکت بزرگتر باشد، کاربر نهایی CMS بیشتر از شخصی که آن را پیاده سازی می کند حذف می شود. در حالت ایده‌آل، بک‌اند سیستم کاربرپسند و شهودی خواهد بود و دارای ویژگی‌هایی مانند ویرایشگر کشیدن و رها کردن WYSIWYG است که به ویرایشگران اجازه می‌دهد تا محتوای دیجیتال را بدون اطلاع از نحوه کدنویسی ویرایش کنند. برای شرکت‌های پیشرفته‌تر، که ممکن است بخواهند چیزی بیش از قالب بسازند یا به یک CMS برای برنامه‌های تلفن همراه نیاز دارند، یک CMS بدون هد ممکن است جایگزین خوبی باشد.

  • چند گروه مختلف از کاربران وجود خواهد داشت؟

یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که چه سطوح مختلفی از حقوق در CMS شما مورد نیاز است. نقش های مختلف کاربر، از جمله نقش مدیران در بررسی محتوای برنامه ریزی شده را در نظر بگیرید. این انواع مختلف کاربران همچنین به مدیریت اسناد برای فایل هایی مانند PDF یا تصاویر در CMS شما نیاز دارند. مدیریت دارایی دیجیتال خوب (DAM) کلید ایجاد تجربیات دیجیتال عالی است.

  • وب سایت و شرکت شما چقدر بزرگ است؟

بسته به اندازه وب سایت یا شرکت شما، نیازهای متفاوتی خواهید داشت. شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً الزامات سخت‌گیرانه‌تری برای برنامه‌های مدیریت محتوا دارند و حتی ممکن است به ویژگی‌هایی نیاز داشته باشند که فقط در سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی یافت می‌شوند. با این حال، کسب‌وکارهای کوچک باید بر انتخاب یک رابط کاربری آسان و نگهداری تمرکز کنند، زیرا تیم‌هایی که نرم‌افزار را مدیریت می‌کنند معمولا کوچک‌تر هستند.

  • موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

بسته به هدف CMS خود، مانند یک وبلاگ یا یک سایت تجاری، باید قویاً استفاده از یک پلت فرم تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics یا Mixpanel را برای اندازه گیری تبدیل در نظر بگیرید. یک CMS به نویسندگان این امکان را می دهد که تغییرات سریعی در محتوای شما ایجاد کنند بدون اینکه نیازی به توسعه دهنده فرانت اند داشته باشند. شما می توانید با اجرای تست A/B میزان تاثیر این تغییرات بر وب سایت خود را اندازه گیری کنید. نرم افزار عالی CMS به شما این امکان را می دهد که این کار را به روشی آسان و بدون ایجاد ادغام های پیچیده انجام دهید.

  • آیا پلتفرم سئو پسند است؟

مهم است که فکر کنید مردم چگونه به وب سایت شما می رسند. اگر لیست شدن به خوبی در موتورهای جستجو (SEO) برای شرکت شما مهم است، باید CMSی داشته باشید که دارای اتوماسیون برای کارهای اولیه بهینه‌سازی روی صفحه مانند برچسب‌های عنوان، آدرس‌های اینترنتی، تگ‌های alt روی تصاویر و ساختار پیوند داخلی سالم باشد. اغلب نرم افزار CMS دارای پلاگین هایی است که به مدیریت این نیازها کمک می کند. تمرین بهینه سازی برای موتورهای جستجو معمولاً به ظاهر وب سایت شما در سایر پلتفرم ها مانند رسانه های اجتماعی و زمانی که بازدیدکنندگان پیوندهای وب سایت شما را به اشتراک می گذارند کمک می کند.

  • بر اساس چه فناوری ساخته شده است؟

اکثر پلتفرم های CMS از قالب های سفارشی استفاده می کنند و با سیستم های بازاریابی موجود شما یکپارچه می شوند. این نیاز به کار از یک توسعه دهنده یا آژانس پیاده سازی دارد و همه توسعه دهندگان و آژانس ها نمی توانند با هر CMS کار کنند. بنابراین مهم است که نرم افزاری را انتخاب کنید که توسعه دهندگان شما از نحوه کار با آن آگاهی داشته باشند. زبان های برنامه نویسی رایج برای پلتفرم ها عبارتند از CMS php، CMS دات نت یا جاوا (اسکریپت) سمت سرور.

 

و در پایان:

ما در این مقاله سعی کرده ایم به هرآنچه راجع به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید بپردازیم. از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی کردید سپاسگزاریم و خوشحال می شویم اگر فکر می کنید مطلبی راجع به CMS باقی مانده که می توانیم اضافه کنیم با ما درمیان بگذارید.